söndag 2 oktober 2011

Ruvardag 2 Härligt att vara ruvare!

Hade tänkt blogga igår men hade tankarna åt annat håll efter en intensiv dag.

Vaknade ganska lugn på morgon, kände mig inte så orolig. Vi åkte ner till Gbg för att hjälpa till lite när en kompis flyttade och sen skulle vi till Carlanderska 12.30.

Vi kom i god tid den här gången, en halvtimme innan. Trodde att vi skulle behöva vänta men vi komma till rummet med en gång och byta om till den snygga utstyrseln.
Vid halv ett kom läkaren, Göran och då fick vi veta precis hur det hade gått med befruktningen.

De fick som sagt ut 12 ägg. Alla var mogna och fina. Gubbens spermier såg även bra ut. Problemet för oss är bara det att spermierna inte är så intresserade av att komma in i ägget. De simmar runt som galningar utanför men gör inga försök att komma in.

När vi hörde detta började både jag och gubben konstigt nog att skratta. Det lät så himla komiskt allting.. Känns ändå skönt att få veta vad det är som är fel och inte bara att allt är oförklarligt. Nu kan man ju göra något åt det om det blir en IVF till. Då blir det ICSI istället.

Som tur var var några spermier intresserade och hade befruktat 4 ägg.
Det embryot som vi fick till baka igår var allra finast. De andra tre skulle de odla vidare till blastocyster och når de dit så fryser de ner dem.

Nu till insättningen.
När jag låg i gynstolen redo för att få tillbaka embryot kom embryologen och sa att hon skulle hämta det. Hon sa till oss att kolla på den stora skärmen som fanns rakt framför mig. Den var kopplad direkt till förstoringsglaset där den lilla plastburken med embryot fanns.

Hon zoomade och där var det! Hur vackert som helst. Det var en stor upplevelse att verkligen få se vårt embryo på nära håll och inte bara de som man sett i böcker.
Sen så fick vi se när hon sög upp det i pippetten. Strax efter kom hon in till oss och lämnade över det till läkaren, sekunden senare var det inne i mig. Då kunde vi se det på ultraljudsskärmen istället.

Så nu är vårt 2 dagars embryo på plats och det är bara att hoppas på det bästa.
Min testdag är den 15 oktober. Nedräkningen har börjat!

2 kommentarer:

MochM sa...

Grattis! Nu håller jag tummarna hårt till den 15e!

Sara sa...

Grattis till ruvandet! Jag håller tummarna för att du plussar dagen efter mig! :)
Kram