lördag 15 augusti 2009

27+4 Barnvagn

Trots den jobbiga gårdagen åkte jag och och gubben till gbg idag för att bestämma oss för barnvagn. Tror ni att vi beställde någon.....inte...
Det är så himla svårt, värre djungel får man leta mellan.
Det står mellan två stycken och jag kan verkligen inte bestämma mig.



Urban Jungle


Maxi Cosi Mura

Vi gillar just dessa två för att det är svängbara framhjul och att de är luftfyllda vilket underlättar promenader på landet!

De stora skillnaderna mellan dessa som gör att det är svårt att bestämma sig är följande. Urban Jungle väger ungefär 6 kilo mindre än Maxi Cosin vilket troligtvis gör den lättare att köra i uppförbackar och lättare att packa in i bilen (men det tyckte inte gubben var avgörande, båda var smidiga i bilen enligt honom). När man körde dem i affären kändes det såklart en skillnad i lätthet men båda var lättmanövrerade. Men 6 kilo låter ändå väldigt mycket..

Den andra skillnaden är att i Maxi Cosin kan man vända sittdelen både mot sig och från sig. Jag kan alltså ha barnet vänd emot mig. Jag har funderat mycket på hur viktigt det är att kunna göra detta men det är inte så lätt att veta utan erfarenhet. Min kompis som har en Urban djungle tycker inte att det spelar någon roll medan min systrar tycker att det är jätteviktgt för kontakten med barnet.

Det väger verkligen jämt mellan dessa vagnar och jag vill gärna ha råd.

Varför kan det inte finnas en vändbar vagn som inte väger så mycket och som har luftdäck så att det fungerar bra att köra på grus (som vi har massor av där vi bor?)

HJÄLP!!





5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej
Jag tycker oxå att det är viktigt att ha barnet vänt mot mig när jag kör, jag kan då se lätt att barnet mår bra, andas och så blir barnet tryggt av att se sin förälder och inte bara okänd omgivning. Jättesvårt med att bestämma vagn är det, skriv lista på vad som känns viktigt och vad som är mindre viktigt och väg.
Lycka till
Linda

Hanna sa...

Jag har haft både en UJ och en BT jogger, och nackdelen är att man inte kan ha barnet vänt mot sig vilket faktiskt är mysigt när man är ute och går, så vi sålde bägge vagnarna och köpte en Emmaljunga Nitro (med små hjul fram), och skönare vagn får man leta efter! dels kan du ha barnet vänt mot dig och dels så är det lättviktschassi samt att den är väldigt liten men ändå en kombivagn!! Den rullar även bra i grus, då vi bor på landet

Alma sa...

Ja, det är verkligen en djungel! Jag skulle nog också välja en som man kan vända om man vill..
Kram

Ullis sa...

luftfria däck som tex emmaljunga och teutonia har är precis likabra att köra på grus som luftdäck, och att dem inte kan få punka är såå skönt!
barn vill sitta upp rätt tidigt, och även om det läggs stor vikt vid att ha kontakt med sitt barn så är det mkt skönt att kunna ha uppsikt över barnet utan att behöva stanna hela tiden. man vill ha koll på när barnet somnar, om barnet äter på ngt eller ja, vad som. känns bäst att ha barnet mot sig tycker jag. vi köpte först en quinny freestyle, men när amilee ville sitta upp köpte vi en teutonia så att hon kunde sitta vänd mot oss. nu varierar vi lite beroendes på vart vi går, men hon åker fortf mestadels vänd mot oss.
lycka till!

Ullis igen sa...

maxi cosi som du nämner, visst kan man sätta en bilbarnstol på det chassit? (be safe izi sleep passsar vet jag) det är iaf att rekommendera! skitsmart när man ska iväg och handla tex, om barnet somnat, att man bara kan lyfta över hela bilbarnstolen utan att behöva krångla ur och i barnet. blir som 3 vagnar i en! :)