tisdag 22 september 2009

33+0 MVC-besök och föräldragrupp

I går var det dags för nytt besök hos barnmorskan.
Allt såg finfint ut.

Hjärtljuden låg mellan 137-142 och Hicken ligger med huvudet neråt. Enligt barnmorskan kan h*n fortfarande snurra runt en del men det är inte tal om några kullerbyttor längre. Om två veckor, på nästa besök kommer hon att kolla om den har lagt sig på plats (på riktigt) med huvudet neråt.

Min vikt har ökat till 67 kilo. Har aldrig i mitt liv vägt så mycket. Börjar känna mig lite tung när jag ska resa mig upp från soffan.

Mitt järnvärde hade faktiskt gått upp till 116 så det är inte längre så lågt. Känns skönt!
Magens mått var 32 cm om jag minns rätt!

Vi pratade mycket om att jag har fått svårare med varm mat igen. Hon sa att det ät helt naturligt eftersom Hicken trycker på det mesta därinne. Mitt kissande på natten berodde på samma sak. Även om man anar svaret innan man ens ställt frågan känns det skönt att få det där lugnande svaret så att man kan släppa det sen.

Efter besöket var det dags för föräldragrupp. Det är vår barnmorska som höll i det.
Alla var väldigt tysta och försiktiga och sa knappt någonting. Det var jag och en annan tjej som ställde lite frågor annars var det bara barnmorskan som pratade.
Hon gick igenom förlossningen, diverse ställningar och smärtlindring. Vi fick även se en förlossningsfilm där allt gick väldigt lugnt till. Inte som förlossningsprogrammen på TV precis.
Den var ändå bra, särskilt för gubben, då de intervjuade många pappor om deras upplevelse kring hela förlossningen.

Jag tyckte att det var lite synd att man inte fick prata så mycket med de andra i gruppen. Jag hade trott att vi kanske skulle sitta och prata i smågrupper eller något (visserligen var vi bara 5 par men det hade ju gått). Vi får väl se vad som händer nästa gång.

Ni andra som har gått på föräldragrupp, vad har ni tyckt om upplägget? Är lite nyfiken på hur det är på andra ställen?

Magbild kommer ikväll!!

2 kommentarer:

Sara sa...

Jag trodde också det var mer i diskussionsgrupper och lära känna varandra... Har ju inte varit på vårt första möte än och nu blir det väl antagligen inget för oss och det tycker jag är så tråkigt..
Kram

Anonym sa...

För oss blev det så mer andra och sista gången. Sen är ett tips att lämna sin mail och nummer så kan man träffas och fika eller nått utan sköterska när det hela är slut. Kan nog tänka mig att många bara är väldigt försiktiga första gångerna ..