onsdag 18 mars 2009

6+1 Röda hund - inget att leka med

I morse när jag kom till jobbet ringer en förälder till en pojke i min klass. Han har troligen fått röda hund. Han ska vara isolerad i en veckas tid tills dess att blodprovet är färdiganalyserat, då vet de säkert om det är det.

Först tänkte jag inte så mycket på det men när min kollega berättade hur farligt det är för gravida om de inte är vaccinerade började jag känna paniken stiga. Är jag vaccinerad? Valde mamma bort sputan för att jag var spruträdd?

När jag pratar med mamma en stund senare så tror hon att jag är vaccinerad men hon är inte 100 % säker. Jag bestämer mig då för att ringa MVC och fråga om de kan hjälpa mig. Eftersom de inte hade telefontid just då lämnade jag ett meddelande och då skulle de ringa upp.

En timme senare och en jobbig lektion senare ringer mamma. Då har hon hittat mitt vaccinationskort. Jag är vaccinerad!!!!

Nu vågar jag lägga telefonen i väskan och fortsätta min arbetsdag som vanligt. Under skoldagen har MVC ringt tre gånger. De lämnade ett meddelande där de sa att jag skulle komma till dem och ta ett blodprov för att se om jag är vaccinerad!

Jag ringer tillbaka och lämnar ett nytt meddelande och säger att jag nu vet att jag är vaccinerad och att jag förhoppningsvis kommer höra av mig snart för inskrivning!

Nu kan man ju tro att allt jobbigt är över för denna dag men nej..
Min ena syster ringde precis och berättade att hon ligger på sjukhus, hon har fått kraftig bihålleinflammation. Stackarn! Nu får hon i alla fall hjälp och slipper ligga hemma och vänta på att pencillinet ska börja verka (som det inte har gjort).

Nu får det inte hända något mer i dag!!

2 kommentarer:

Alma sa...

Tänk att vissa dagar är sådär.. Tur att det inte händer varje dag!

Anonym sa...

Kolla dig ändå! Jag är också vaccinerad, men är ändå inte immun mot röda hund, vilket de upptäckte när jag var på inskrivning på MVC i v 12. Tydligen räcker inte vaccinet alltid. Bäst att kolla för säkerhets skull.