onsdag 1 juli 2009

21+1 RhD neg

Fick idag brev från barnmorskan. Eftersom jag ska åka på semester till Gotland i början av augusti så behöver jag ha med mig papper som visar på blodgrupp och diverse andra provsvar.
På pappret från blodcentralen står det att jag tillhör blodgrupp A och att jag är RhD neg.

Barnmorskan hade bifogat en liten post-it lapp där det stod att hon skulle ta ett nytt blodprov i veck 35 pga. RhD neg.

Vadå? tänkte jag. Är det allt? Vad betyder detta?

Jag mindes att jag hade läst någonstans om det och sökte på nätet.
Det är ju inte precis någon positiv läsning även om det absolut inte behöver vara någon fara för fostret. Min oro påverkas såklart av att jag har haft ett missfall och då kan ha kommit i kontakt med det fostrets blod. Om så har skett kan det påverka Hicken på ett negativt sett.
Det är komplicerat men mer information finns här:
http://se.babycenter.com/pregnancy/complications/whatisrhesusstatus/

Jag tycker det var dåligt att bara få ett meddelande på en post-it lapp. Detta skapar onödig oro och en massa frågor. I morgon tänker jag ringa MVC för att veta mer.

1 kommentar:

mirakelester sa...

Förstår att du är orolig. Vet du vad din man är? Är han negativ är ju läget lugnt. Jag är också rh-negativ. Dessutom så hittade de irreguljära antikroppar av en annan typ i mitt blod. Men allt gick bra ändå, de håller koll på en och tar lite extra blodprover utöver de vanliga. Ester var positiv, så jag fick en spruta i skinkan efter förlossningen :) Det kommer säkert att gå bra! Och skulle det mot förmodan bli en immunisering så har de järnkoll på dig. De kan tom byta blod på barnet via navelsträngen om det skulle behövas. Men det tror jag inte kommer hända! Kram