torsdag 2 juli 2009

21+2 Telefonsamtal med MVC

I förmiddags ringde jag min barnmorska för att få vet lite med om mitt blodsvar.
Hon frågade om jag hade fått hennes brev. Jag svarade ja men sa att jag inte blev särskilt klok av det som stod där, snarare tvärtom. (var lite irriterad på den där post-it lappen men på telefon är jag alltid så jäkla käck fast jag kokar innuti).
Hon sa att det inte var något att oroa sig för utan att de skulle ta fler prover i vecka 35. Det kan i vissa fall bli så att mamman bildat ett immun mot sitt foster om man tex haft ett missfall tidigare. Då kan fostrets blod kommit i kontakt med mamman och immunet bildas.
Jag berättade att jag hade haft ett missfall eftersom jag inte kom ihåg om jag nämnt det för henne.
Hon frågade då om jag fick någon spruta mot immunitet men det har jag inget som helst minne av. Det ändå jag minns var tabletter för att stöta ut fostret.
I slutändan skulle det inte spela någon roll för de kommer kolla upp allt detta senare i graviditeten.

Självklart kommer jag inte att kunna släppa detta nu men av det jag har läst så ska det inte vara någon fara och man kan göra mycket för att hjälpa fostret om nu immunitet har uppstått.
Det vi vet med säkerhet är att min sambo är positiv eftersom han ibland lämnar blod. Så vi får väl se i framtiden vad lill* Hicken är - positiv eller negativ.

1 kommentar:

Brawny sa...

Jag kan tänka mig att det är lite jobbigt med ovissheten men jag hoppas att du kanske kan bli trygg i förvissningen om att du ska få en ny koll senare och att du kan njuta av er semester på Gotland. Och det är superroligt att se magbilderna, den växer! :)
Ha en skön sommar!
Kram
/Brawny