fredag 9 januari 2009

Kort arbetsvecka

Så var denna arbetsvecka slut. Lagom med tre dar, tänk om det vore så jämt!
Jag ser fram emot en skön helg.

Lilla J skrev till mig och frågade om Puregon som stimulering var standard på Sahlgrenska.
Ärligt talat så vet jag inte! De berättade om hur stimuleringen skulle gå till och jag fick testa att sticka mig i magen med en PuregonPen.
Efter att vi varit där fick jag receptet skickat hem till mig.
Hur många olika preparat finns det egentligen? Är det någon skillnad på dem?
Känner mig helt vilsen i denna djungel!

4 kommentarer:

Lilla J sa...

Jag fattade det som att Gonal-F (alltså inte Puregon) var standardpreparat eftersom det är det som de flesta jag pratat med har fått vid sina första IVF:er. Men det är säkert olika på olika kliniker och tydligen också från person till person eftersom du fått Puregon.

Vad jag läst mig till så är det samma substans i Puregon och Gonal-F så det kan inte vara så stor skillnad på preparaten.

Menopur däremot (som jag fått denna gång) innehåller förutom det folikellstimulerande hormon som finns i Gonal-F och Puregon också LH-hormon (som f ö är utvunnet ur urin från kvinnor efter klimakteriet, mysigt!), då detta har visat sig bidra till bättre äggmognad hos kvinnor med dålig äggmognad och -kvalitet. Så hoppas verkligen att det gör susen på mig!

Gonal-F kommer i en sådan där penna (ser ut som diabetespenna) som Puregon också gör om ja förstår dig rätt. Menopur däremot är ampuller och lösningsvätska som man själv får blanda i en kanyl och byta nålar och hålla på. Lite mer krångel alltså och det är väl därför de inte börjar med detta preparat vid första IVF:n.

Förstår att du är förvirrad, för detta är en djungel!

Stapplande Steg sa...

Hoppas att du får ordning på allt. Håller med lilla J om att det är en djungel. Jag har också förstått det som om Gonal-F och Puregon är samma, så det kvittar nog helt.
Trevlig helg!

Jessica sa...

Jag fick Menopur under min första behandling och ska ha det igen. Tror att det är standard för min läkare på IVF-kliniken i Göteborg. Visste inte om det där med bättre äggmognad med Menopur. Jag är en frisk och "felfri" kvinna och ska ändå ha Menopur (vi gör IVF pga manlig faktor). Ja, det är verligen en hel djungel...

Anonym sa...

Ja det är verkligen en djungel och jag har fortfarande svårt att hålla koll på allt. Har förresten precis som du fått Suprecur och Puregon under mina behandlingar så du är inte ensam;) Kram