onsdag 7 januari 2009

Medicinerna hämtade

Oj, oj, oj
Gubben kom precis igenom dörren med en stor apoteketpåse.
Den innehöll hur mycket saker som helst.
Blev helt plötsligt jättenervös....hur ska jag fixa det här....var ska jag börja...

Efter en stund hade vi kollat igenom allting och fått hyfsad koll på läget.

På sjukhuset fick vi ett grönt litet häfte - en sk. behandlingsdagbok.
I den står det inte mycket...som är till hjälp.
Måste allting vara som en rebus som man måste lösa för att veta vad och hur mycket medicin som man ska ta.

På dag 21 ska jag börja med nässpray - SUPRECUR
Dosen är 2x4.
Vad betyder det?

Betyder det att jag ska ta 2 gånger om dagen, en puff i varje näsborre (alltså fyra puffar)
eller
4 gånger om dagen med en eller kanske två puffar i varje näsborre????

Ska man verkligen behöva fundera över sådant här. Borde inte det vara glasklart från början? Jag och gubben kanske är tröga som inte fattar allt vad vet jag...

Så nu måste vi ringa innan spraystart för att verkligen få koll på detta. Man kan ju liksom inte chansa!

Nu ska jag värma oboy och äta polarbröd. Mums!

5 kommentarer:

Lilla J sa...

Ja visst är det en j-vla hög med grejer!

Speciellt denna gång för mig eftersom jag bytt medicin och ska stimulera med Menopur (antar att du fått Gonal-f?) och dessutom har fått en väska med kanyler och nålar och grejer, huva!!

Gick de inte igenom allt ordentligt med er när ni planerade behandlingen? Kasst i så fall!

Det är iaf 2 sprayningar 4 ggr om dagen som gäller. Tycker därför att det är mkt konstigt att de formulerar det 2x4 (som för mig betyder 2 ggr 4 sprayningar) och inte 4x2 vilket hade låtit mer korrekt! Men det är iaf 2 puffar 4 ggr om dagen som menas!

Gonal-F-pennan är busenkel att hantera, det löser ni utan problem!

Heja heja!

Jessica sa...

Det är fyra gånger om dagen, två puffar åt gången, en puff i varje näsborre. Så gjorde nämligen jag under förra nedregleringen. Med Suprecur.

Heja!
Säger jag också...

Anonym sa...

Hamnade här av en slump och upptäckte att vi hade en del gemensamt. Är också lärare, går på SU och håller på och sprayar för fullt.
Visst är det ängestfyllt med apoteketpåsen. Jagsatt och stortjöt när jag hade hämtat ut den och läst informationen.
Iallafall ska det vara 2 puffar (en i vardera näsborre) 4 gånger om dagen.
Lycka till
/Amis

zygoten sa...

Nu drar det ihop sig vännen och det kommer säkert att gå jättebra! Den känslan av motstånd jag hade till hela ivf-grejen försvann när jag väl börjat med behandlingen. Då känns det istället bra att man gör något aktivt.
Jag har arbetat på sjukhus i många år och som de andra kommenterar så är 2x4, två puffar fyra ggr dagligen. Lycka till! /kram z

Betti sa...

Usch får ju ångest när jag hör om alla recept och medeciner. När jag läser på papperna om vad jag ska ta surrar det i huvudet på mig med.... hur var det nu? Var det en eller två.. eller hur var det nu? Förvirrad!!!
Hoppas nu verkligen att det kommer att gå bra för er!! Ska du ner och plocka ägg också eller? När är det beräknat att du ska ner på kliniken och göra första försöket?